mandag 7. mai 2012

Vise på postkort: Telefonvisen

Det er mange måter å spre populære sanger på. En av dem er tekster på postkort, noe som ser ut til å ha vært populært på begynnelsen av 1900-tallet. På et slikt postkort fant jeg "Telefonvisen". På baksiden av kortet står det at utgiveren er Küenholdts Forlag, og at dette er kort nummer 11. Sangteksten er "Optaget med Tilladelse av Originalforlaget Norsk Musikforlag hvor Musiken faaes".

Her på visearkivet har vi et musikktrykk med sangen. Den fortvilte mannen med telefonrøret er illustrasjon her også. Som melodiangivelse står: "Amerikansk Mel." Hvem som skjuler seg bak psevdonymet Lilleklaus, vet jeg ikke. 

Telefonvisen 
af Lilleklaus 

Kan De si' mig, hva skal vi med Telefon, De, 
som man aldrig i sit Liv faar svar fra non i. 
Vil jeg ringe op til Svedsen, faar jeg svar fra Madam Jensen, 
eller Jagteskipper Larsen ner' i Soon, De! 
Vil jeg utenbys til Finse eller Voss, De,
skal jeg dø paa, jeg faar Samlaget paa Moss, De! 
Ber jeg saa om Bergen,
tænk da faar jeg Framnæsfærgen 
eller Vaktmester'n paa Skolen Aars og Voss, De! 
For disse fille Telefoner, 
maa vi jo gi otti Kroner, 
for tænk det koster to Millioner 
at faa nye Centralstationer, ak ja! 
Og de stakkels Tel'foninder 
raser, kjaser, slider, 
og saa mye Kjæft de faar af baade dig og mig.


Slik fortsetter visa med ytterligere to vers med forviklinger knyttet opp til datidens telefonsentraler.
Dagens virkelighet er en annen, og når vi ringer feil, kan vi ikke skylde på andre enn oss selv.

Elin

1 kommentar:

  1. Har denne på 78 plate. Fra August 1908. Morsomt å høre stemmene fra en annen tid. Satiren og humoren sitter kanskje ikke like godt idag :P

    SvarSlett