fredag 10. juni 2011

Vi tror på sommeren!



Jeg tror, jeg tror på sommeren.
Jeg tror, jeg tror på sol igjen.
Jeg pynter meg i sommerklær
og soler meg på Måkeskjær.
...


Sommeren har sine egne slagere. De skal være lette og gjerne handle om sol, sjø og sommerforelskelse. Hvert år kommer det nye CD-er med sommersanger. Den som er avbildet her ble utgitt av Universal Music i 2002. Og her er det hele 50 gamle og nyere sanger. Blant disse finner vi Elisabeth Grannemann med slageren "Jeg tror på sommeren" fra 1972, oversatt fra svensk av C. C.Bøyesen.

Den svenske originalen er laget av Stig Olin (f. 1920). Og han skrev slett ikke visa om sommeren, men midt på vinteren, til og med like før jul! Visa framførte han sammen med sin kone og barna Mats og Lena i radioprogrammet Frukostklubben 21. desember. Dette er Tomasmesse (Tomasdagen), og i den svenske teksten heter det at den kalde vinterdagen ville fått Tomas tvileren til å tvile på at sommersola kom en gang. (Dette er ikke med i den norske teksten).
I 1967 sang sønnen Mats sangen i det populære TV-programmet Hylands hörna, og den skled rett inn på Svensktoppen.

(Opplysningene er hentet fra Ann-Mari Häggman og Nina Stendahls bok Sånger för alla, Vasa 2007).

Elin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar