fredag 3. juni 2011

Troløs kjærlighet og forbyttede vanter


For ganske mange år siden fikk jeg dette skillingstrykket med "En smuk Kjærlighedssang". Innholdet i teksten er ikke så spesielt, det handler om falskhet og svik i mange, mange vers. Men på baksiden av skillingstrykket har ei jente som heter Anna skrevet med blå penn:

"da du Martin har tat Vantene mine og jeg ikke er god til at finde dem igjen saa maa du ha taget dem - saa faar jeg tage dise graa Vantene som liger her saa faar vi bytte senere.
Godnat og tak for i Dag"

Vi kan vel tenke oss at det har vært ungdom samlet, kanskje for å synge viser siden beskjeden er skrevet på baksiden av et skillingstrykk.
De to som hadde forbyttet vanter døde i hhv. 1912 og 1921, opplyser hun som sendte visa til meg i sin tid.

Elin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar