torsdag 3. februar 2011

Skøyteløpervise

På jakt etter koblinger mellom datoer og mulige bloggtemaer, oppdaget jeg at det i dag er 59 år siden Hjalmar Andersen (Hjallis) ble allroundmester i EM på skøyter. Samme år ble han OL-mester både på 1500-, 5000- og 10 000-meter.
Dette ga meg mulighet til å finne fram ei vise fra Mads Berg: Skolens sangbok. Teksten har han skrevet selv, og melodien er av W.D. Hendrickson. Dere som har Mads Berg stående, kan jo lete den opp og ta en trall!

I visa starter Mads Berg med å skildre en skikkelig kald vinterstemning:

En herlig vinterdag,
en dag av rette slag,
med kulde så flisa den spretter,
med snø i dyngevis,
og, hei sann, stålblank is
på alle vann, så fast og så sikker.


Så beskriver han hvordan han "strever trutt i vei", og "til sist så slår jeg Oscar Mathisen".
Men kunstløp er heller ikke å forakte, og han gjør både "skredderspranget lett og korketrekker-sprett, lik Sonja, ja, vår Sonja hjerteknuser."
Og teksten slutter med:
"Om mester eller ei, har mindre å si for meg, nei, friluftsliv er det jeg trakter etter."

De store mestrene kan nok være inspirasjon, men det viktigste for kjekke gutter og jenter er å være ute i den friske vinternaturen!

Elin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar