mandag 16. august 2010

Sommerminner


Mange har en eller annen gang vært på ferie i sydlige strøk, og litt mimring er ikke å forakte. Å drømme seg vekk til steder man ikke har vært er enda mer utbredt. Sanger og musikk er utmerkede hjelpemidler i begge henseende, og i dag har jeg funnet fram til "Bolero", eller "Vårt Paris" som den norske teksten ble kalt. Melodien ble komponert av franske Paul Durand i 1948, visstnok inspirert av Maurice Ravels "Boléro", fransk tekst ble skrevet av Henri Content og engelsk av Mitchell Paris. Den ble en hit og framført av sangere som Patti Page, Guy Lumbardo, Percy Faith og Bing Crosby på 50-tallet.

Juul Hansen skrev en norsk tekst til "Bolero". Den ser ut til å ha lite med den franske teksten å gjøre, som med min rustne fransk ser ut til å handle om hete netter og forførerisk dans til gitarer og Bolerorytmer.

Vårt Paris

Sangen i natten fra Seinen som strømmer
forbi der jeg står
vekker slumrende drømmer
om vårt rendez-vous en aften som nu.
Du og Paris er i tanken forbundet
med alle de gleder jeg har funnet.
Paris har sitt ry som gledens egen by.
Vårt Paris er lykkens metropol
i nattens stjernedryss og dagens gyldne sol.
Vårt Paris har sunget livets sang
til unge hjerters pris for deg og meg engang.
Vi fanget byens trylleri, et år en vår.
Vårt Paris er håpets skjønne by
og når kastanjen sner vi møtes her påny.
Ai ai ai, ai ai ai, ai ai ai, ai ai ai.


Astrid

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar